Cryptomarkt

Binance verliest Europa per 1 juli zonder MiCA licentie terwijl USDT groter wordt dan Ethereum

2 minuten leestijd

Crypto.be » Cryptomarkt nieuws » Binance verliest Europa per 1 juli zonder MiCA licentie terwijl USDT groter wordt dan Ethereum

💡 Tip: Profiteer van Bitvavo's speciale welkomstbonus. Maak een Bitvavo account aan en ontvang 10 euro gratis crypto tegoed en handel de eerste €10.000 zonder kosten! 🤑

USDT van Tether overtreft Ethereum in marktkapitalisatie na een daling van 5,5% op een dag: $191,5 miljard voor de stablecoin tegenover $187,5 miljard voor ETH. Bitcoin, Ethereum, XRP en Solana staan op koers voor een derde opeenvolgend kwartaalverlies, iets dat voor het laatst voorkwam tijdens de bearmarkt van 2022 die eindigde met de val van FTX. Binance verliest zijn Europese toegang per 1 juli zonder MiCA licentie. De Koreaanse KOSPI triggert voor de tweede keer deze week een circuit breaker na een daling van 9% en Apple verliest 6% op de grootste prijsverhoging in de geschiedenis van Mac en iPad.

Derde kwartaalverlies op rij: terug in 2022 territorium

Het kwartaal sluit vandaag en de cijfers zijn pijnlijk. Bitcoin, Ethereum, XRP en Solana noteren alle vier een derde opeenvolgend kwartaalverlies. De laatste keer dat dit gebeurde was tijdens de bearmarkt van 2022, die culmineerde in de ineenstorting van FTX. De vergelijking is oncomfortabel maar statistisch relevant: drie opeenvolgende verlieskvartalen markeerden in 2022 de diepste fase van de neergang, waarna het herstel begon.

Bitcoin handelt rond $59.750 in een range van $58.000 tot $62.000. Een record kwartaaleinde opties expiry wordt de katalysator van de dag. Meer dan $1 miljard werd geliquideerd in 24 uur, waarvan $842 miljoen aan long posities. De markt blijft gevangen in een patstelling: te weinig kopers om te stijgen, maar genoeg steun om niet definitief door de $58.000 te breken.

USDT groter dan Ethereum

Een symbolisch maar veelzeggend moment: Tether's USDT overtreft Ethereum in marktkapitalisatie. De stablecoin bereikt $191,5 miljard tegenover Ethereum's $187,5 miljard na een dagverlies van 5,5% voor ETH, dat een 2026 dieptepunt van $1.537 raakte. Bitcoin is nu het enige crypto actief dat nog boven USDT staat in marktkapitalisatie.

SharpLink kocht 5.000 ETH ter waarde van $7,85 miljoen van FalconX, de eerste ether aankoop in acht maanden. De treasury onder voorzitterschap van Ethereum medeoprichter Joe Lubin houdt nu 876.285 ETH aan. De aankoop op het dieptepunt is een van de weinige institutionele koopsignalen in een markt die gedomineerd wordt door uitstroom.

Binance verliest Europa per 1 juli

Binance beperkt zijn Europese dienstverlening vanaf 1 juli nadat het er niet in slaagde een MiCA licentie te bemachtigen. Het bedrijf trok deze week zijn Griekse aanvraag in en zal elders opnieuw een vergunning aanvragen. Gebruikers behouden toegang tot hun activa voor opname, maar nieuwe handel wordt beperkt.

Het is een ingrijpend verlies. Binance is veruit de grootste cryptobeurs ter wereld met $255 miljard aan maandelijks spot volume. Het verlies van toegang tot de Europese markt van meer dan 400 miljoen potentiële gebruikers is de zwaarste consequentie van MiCA tot nu toe. SBI Holdings kocht ondertussen de Japanse exchange Bitbank voor $289 miljoen, waarmee het Japan's grootste cryptobeurs wordt met circa $6,8 miljard in bewaring en 2,92 miljoen accounts.

Apple schok raakt mondiale chipmarkt

Apple verhoogde de prijzen van Mac en iPad, met de verklaring dat het bedrijf nooit eerder een componentenprijsstijging van deze omvang en snelheid heeft meegemaakt. Het aandeel verloor meer dan 6%, de slechtste dag sinds april 2025. De schok plant zich voort naar Azië: de Koreaanse KOSPI daalt tot 9% en triggert voor de tweede keer deze week een circuit breaker, met SK Hynix en Samsung die dalen op angst voor stijgende AI infrastructuurkosten.

Fed bestuurder Goolsbee waarschuwde dat de kerninflatie nog steeds de verkeerde kant op beweegt, een dag na de PCE print van 3,4% op de kern. De markt kijkt nu naar september voor een mogelijke renteverhoging. Goud nadert $4.000 en stevend af op het vierde opeenvolgende weekverlies terwijl de dollar het sterkste niveau in meer dan een jaar bereikt. Brent crude gleed onder $74 per vat na een incident nabij de Straat van Hormuz, maar de olieprijs koerst af op forse weekverliezen nu de aanvoer normaliseert.

Crypto.be aanbod handelen


Disclaimer: Alle informatie op Crypto.be – wat ook voor deze pagina geldt – is geen financieel advies en wij zijn geen financieel adviseurs. Wij zijn niet verantwoordelijk voor jouw financiële keuzes. De informatie op deze website is louter informatief en educatief bedoeld. Zoek professioneel advies indien je daar behoefte aan hebt. Crypto assets zijn zeer volatiel en mogelijk niet geschikt voor alle beleggers. Je kunt jouw gehele investering verliezen.
 

833 artikelen

Over de auteur
Graag zet ik mijn kennis van en passie voor crypto in om jou dagelijks met artikelen over cryptocurrency en blockchain te informeren.
Artikelen
Gerelateerde artikelen
Cryptomarkt

Binance stopt met Europese handel per 1 juli: het beste alternatief voor Nederlandse en Belgische gebruikers

2 minuten leestijd
Binance mag vanaf 1 juli geen Europese gebruikers meer laten handelen nadat het zijn MiCA vergunningsaanvraag in Griekenland introk. De grootste cryptobeurs…
Cryptomarkt

Record 10,83 miljoen Bitcoin onder water terwijl de koers voor de derde keer onder $60.000 zakt

2 minuten leestijd
Bitcoin zakt voor de derde keer dit jaar onder $60.000 en raakt $59.023, het laagste niveau sinds oktober 2024. De hoeveelheid Bitcoin…
Cryptomarkt

SpaceX zakt onder openingsprijs eerste handelsdag en $76 miljoen aan crypto posities verdampt

2 minuten leestijd
De koers van SpaceX daalt onder de openingsprijs van de eerste handelsdag en raakt een 24 uurs dieptepunt van $147,17. Perpetual futures…