In 2021 had ineens iedereen het over NFT’s. Waar een aantal maanden eerder niemand nog ooit van de zogeheten non-fungible tokens had gehood, wilde opeens iedereen investeren in NFT’s. Dat er veel geld omgaat in de NFT markt is duidelijk, maar voegen ze ook daadwerkelijk iets toe?
Dat is de vraag. Volgens velen hebben NFT’s een grote toekomst. Zowel in de markt zoals ze op dit moment ontstaan, maar bijvoorbeeld ook als marketingmiddel voor verschillende merken. Tot op zekere hoogte worden NFT’s ook al ingezet door grote bedrijven en merken, maar hoeveel groter kan het nog worden? Wat is de verwachte toekomst van NFT’s? Dat, en meer, lees in dit artikel over de toekomst van NFT’s.
Inhoudsopgave
Wat is een NFT?
Je vraag jezelf misschien af: Wat is een NFT nu precies? Welnu, ‘NFT' is een afkorting voor non-fungible token. Het is een special type token. Een token die echt uniek is en waarvan er dus maar één is. Fungible betekent vervangbaar. Een fungible token is dus vervangbaar en niet uniek.
Non-fungible betekent dus niet vervangbaar, of onvervangbaar, en een non-fungible token is dan ook een niet vervangbare en wél unieke token. Hoewel dit in principe de betekenis van NFT is, is het nog altijd erg vaag. Laten we het dus eens bekijken aan de hand van een voorbeeld uit het echte leven.
Allereerst fungible tokens. Een voorbeeld van een fungible token is bijvoorbeeld Bitcoin (BTC) of Ethereum (ETH). Er zijn wel 21 miljoen verschillende Bitcoins, maar het maakt absoluut niet uit of je Bitcoin 1 of Bitcoin 100.000 hebt. Je merkt dit verschil nergens aan. Een voorbeeld uit het echte leven zou dus bijvoorbeeld een flesje water in het schap bij de Albert Heijn zijn. Er staan wel 25 verschillende flesjes in het schap, maar of je nou het linker of het rechter flesje pakt, je proeft het verschil niet.
En dan non-fungible tokens. Een voorbeeld van een non-fungible token is bijvoorbeeld een Bored Ape van de Bored Ape Yacht Club-collectie of een Crypto Punk uit de Crypto Punks-collectie. Of Je Bored Ape #1234 of Bored Ape #4321 maakt wel degelijk uit.
Sowieso is het een totaal andere token, maar deze heeft bijvoorbeeld ook andere eigenschappen. In het echte leven kun je dit bijvoorbeeld vergelijken met een bioscoopkaartje.
Er zijn misschien wel 300 van ‘dezelfde’ tickets voor een bepaalde film, maar het maakt wel degelijk uit of je ticket 1 of ticket 150 hebt. Dit heeft namelijk een invloed op waar in de zaal je zit.
Hopelijk heb je inmiddels een goed beeld van wat een NFT precies is. Afgelopen jaar raakte de ontwikkelingen rondom non-fungible tokens ineens in een stroomversnelling, toen collectie na collectie de lucht in schoten. Voor bedrijven is er echter ook heel veel potentie als het gaat om NFT’s.
Zo kunnen ze bijvoorbeeld ingezet worden als marketingmiddel, maar ook als middel om investeringen op te halen. De mogelijkheden rondom NFT’s zijn simpelweg eindeloos. Maar wat wordt er in de toekomst dan allemaal verwacht rondom NFT’s? Laten we daar eens naar gaan kijken.
Wat is de verwachte toekomst van NFT’s?
Theoretisch gezien zijn er dus een heleboel mogelijkheden rondom NFT’s. Echter, als NFT’s daadwerkelijk een grote toekomst willen hebben moeten deze mogelijkheden nog wel gerealiseerd worden. Er zijn zeker al bedrijven die NFT’s al op creatieve manieren inzetten.
Zo is Nike sinds de acquisitie van RTFKT al volop bezig met NFT’s, bijvoorbeeld door NFT versies van sneakers te maken. Ook ’s werelds grootste festival Coachella kwam eerder dit jaar met eigen NFT’s die gebruikt konden worden als toegangskaartjes voor elke toekomstige editie van het festival.
Zo zie je maar, NFT’s worden zeker al op grote schaal gebruikt voor bedrijven, maar nog niet tot op de schaal die volgens velen mogelijk is. De verwachting is dan ook dat er steeds meer bedrijven NFT’s gaan inzetten op dit soort manieren. Bijvoorbeeld: als toegangskaartjes, als promotiemiddel voor nieuwe producten, of om een club te creëren van échte fans achter een merk.
De komende jaren zullen moeten gaan uitwijzen of NFT’s daadwerkelijk zo groot gaan worden als gedacht wordt door de NFT experts. Dan hebben we het echt over NFT’s ‘buiten de cryptomarkt’.
Je hebt namelijk natuurlijk ook de echte NFT markt, waarop de handelaren actief hebt. Dan hebben we het echt over de NFT’s die bij collecties, zoals de Doodles, de Bored Ape Yacht Club, de Crypto Punks of de Moonbirds, horen. Volgens velen moeten er in deze markt namelijk ook nog de nodige veranderingen plaatsvinden. Deze markt ontstond eigenlijk pas in 2021, toen NFT’s ineens wereldwijd populair werden en eigenlijk crypto als geheel een beetje overstegen.
Collectie na collectie werd gelanceerd en eigenlijk alles deed het destijds goed. Zelfs de grootste NFT fanaten zoals Gary Vee, vonden dit niet sustainable. Zo gaf Gary Vee vaak aan: “99% of NFT collections will be going to zero”.
Het is dus flink afwachten wat de toekomst van NFT’s allemaal nog gaat brengen. Dat de NFT technologie veel potentie heeft, is duidelijk. Op het gebied van kunst, maar ook als middel dat bedrijven kunnen inzetten op tal van verschillende manieren. Wij blijven de ontwikkelingen in elk geval in de gaten houden en zullen je hier altijd over op de hoogte houden.
De toekomst van NFT’s in het kort
Afgelopen jaar werden NFT’s dus ineens enom populair. Iedereen had het ineens over non-fungible tokens en heel veel mensen wilden er ineens in investeren. Het is duidelijk dat er veel geld omgaat in de NFT markt, maar is dit terecht? Wat voegen NFT’s nou daadwerkelijk toe? En hoe ziet de toekomst van NFT’s eruit?
De technologie achter NFT’s heeft in elk geval veel potentie, dat zien ook steeds meer merken in. Zo worden NFT’s bijvoorbeeld al ingezet door bedrijven als Nike, Coachella, Burger King en Pepsi. In de toekomst zal het inzetten van NFT’s door bedrijven mogelijk alleen nog maar op grotere schaal gebeuren.
De NFT markt, zoals deze op dit moment bestaat, lijkt niet sustainable. Dat geven ook de échte NFT fanaten, zoals Gary Vee al eens aan. Hij zei: “99% of NFT collections will go to zero”.
Wat de toekomst van NFT’s daadwerkelijk gaat brengen zal nog moeten blijken. Wij houden de markt in elk geval nauw in de gaten en zullen je hier altijd over op de hoogte houden!
Ook interessant om te lezen: Uitleg over het vinden van goede NFT's
Disclaimer: Alle informatie op Crypto.be – wat ook voor deze pagina geldt – is geen financieel advies en wij zijn geen financieel adviseurs. Wij zijn niet verantwoordelijk voor jouw financiële keuzes. De informatie op deze website is louter informatief en educatief bedoeld. Zoek professioneel advies indien je daar behoefte aan hebt.